Groepen 1 t/m 8

Een dag in groep 1 en 2

De inloop (van 08:20 u. tot 08.55 u.)
Om 08.20 uur gaat de deur open en komen de kleuters binnendruppelen. In de klas kan de kleuter kiezen van het planbord. De activiteiten/opdrachten zijn zelfstandig door de kleuter uit te voeren. Soms staat er al materiaal klaar voor een groepje (in de kleine kring).  Zij gaan met juf aan de slag.

Kringgesprek/Godsdienst
Een kringmoment samen. Dan er tijd voor een bijbelverhaal, liedjes, gesprekjes over leuke maar soms ook verdrietige dingen. Het kan allemaal in een veilige kring.

De werkles/vrije keuze van het planbord
Er komen een heleboel thema’s aan bod. Het doel van deze lessen: creativiteit en motorische vaardigheden, communicatie, werkhouding, concentratie en inzicht ontwikkelen. Er is ook veel tijd en ruimte voor kiezen van het planbord. Het spelen in de hoeken,  met constructiemateriaal, kleien, knutselen of met de Ipad.

De kleine pauze (fruit) en de grote pauze/lunch
De kleuters eten en drinken aan tafel in groepjes met juf. Wie klaar is mag een boek pakken van de boekenkar.

Spel en beweging
Kleuters bewegen graag en veel. Buitenspelen is gezond en ruimte nodigt uit om te Spelen. Het samenspelen is belangrijk voor de sociale vaardigheden. Er gebeurt van alles op het plein. Juf is erbij, let op, observeert en grijpt in als het nodig is. Ook gaan ze regelmatig naar de gymzaal.

De taal en rekenontwikkeling
Iedere dag zijn er meerdere taal en rekenactiviteiten. In de kring, in een klein groepje, in de gymzaal of buiten. Het is belangrijk om verschillende vormen aan te bieden. Bv, de woordenschat uitbreiden door samen naar het park te gaan. Of cijfers te schrijven op de tegels, of de zandbak op te meten.

De sociaal emotionele ontwikkeling
Spelenderwijs ontwikkelen kleuters deze vaardigheden. Spelend ontdekken en leren is doen!  En daar krijgen de kleuters alle tijd en ruimte voor in de groep.

De knuffelzak met Yellow en Saartje.
Soms gaat het even niet. Dan is het fijn om even alleen met de beren te zijn.

Groep 3/4

Als uw kind in groep 3/4 komt start het ‘echte’ methodische lezen en rekenen voor groep 3. Wij gebruiken voor het leren lezen de methode: Veilig Leren Lezen (Kim versie). Het leren lezen neemt een groot deel van de schooldag in beslag namelijk zo’n 2 uur per dag. Iedere maandag gaan we naar de bibliotheek in school om weer een mooi boek uit te zoeken.

Voor het rekenonderwijs gebruiken we de methode De Wereld in Getallen 5. Groep 3/4 werkt in werkboeken en daarnaast op de Chromebook aan Rekensprint en Bareka. Een paar keer per week is er tijd voor het spelen van rekenspelletjes. Met deze spelletjes wordt het automatiseren van bijv. het getalbegrip bevorderd. Het sociale aspect hierbij is ook heel belangrijk.

Naast het lezen en rekenen hebben nog veel meer vakken waar we mee bezig zijn. Godsdienst, staal 2, begrijpend lezen, schrijven, gym, creatieve vakken (handvaardigheid, muziek, drama, techniek).

Dit schooljaar heeft groep 3/4 gym op de maandag van 11.00 tot 12.30 uur. Uw kind dient een gymtas mee te nemen met gymkleding en een handdoek. De handdoek wordt gebruikt, omdat vanaf groep 3 al wordt aangeleerd om de voeten te wassen na de gymles. Dit hygiënebeleid wordt in volgende groepen uiteraard verder uitgebreid.

De kinderen gaan zelfstandig de school in en uit. De kinderen maken ook gebruik van het grote schoolplein. Hun fietsen kunnen ze aan de zijkant van de school in de fietsrekken zetten. Voor de fietssleutel is een mandje in de klas. Bij de ingang van het plein is het de bedoeling dat de fiets lopend aan de hand naar het fietsrek wordt gebracht.

Groep 5/6

Dit schooljaar staat meester Gert-Jan met juf Sandra voor groep 5/6. Op maandag gymmen we in de gymzaal naast de school van 12.30 tot 14.00 uur. Na afloop wassen we onze handen, oksels en voeten om daarna weer lekker fris in de klas te zitten.

We starten aan het begin van het schooljaar ook weer met het werken aan een taakbrief. Het is de bedoeling dat we dit opbouwen tot 3 dagen per week zelfstandig werken.

Op vrijdagmiddag hebben we het atelier. We kunnen dan vaak kiezen uit verschillende creatieve onderwerpen waar we dan vervolgens mee aan de slag gaan.

Groep 7/8

Een spannend jaar waarin onder andere de overgang naar het voortgezet onderwijs centraal staat, maar daarnaast is het ook een jaar van groei, vol herinneren om te koesteren en afscheid nemen. Tussen al deze emotionele zaken door, wordt er ook nog aardig wat geleerd. Alles ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs.

Alle stof is aan het einde van dit schooljaar aan bod geweest, er komt een schooladvies, de eindtoets wordt gemaakt, we gaan op kamp en als laatste het afscheid van de basisschool.

In groep 8 wordt er veel van de leerstof herhaald. Onder andere werkwoordspelling en zinsontleding.

Op rekengebied komen moeilijke onderdelen als breuken, procenten, staartdelingen, verhaaltjessommen en het metriek stelsel aan bod. Dit wordt flink geoefend om het gewenste eindniveau van de basisschool te halen. Ook het tempo gaat daarbij omhoog.

Net als in groep 7 is er in groep 8 veel ruimte en aandacht voor begrijpend lezen en studerend lezen. Uw kind leert onderscheid te maken tussen teksten en tussen feiten en meningen. Ook wordt er veel aandacht besteed aan het lezen van tabellen en grafieken bij teksten. Bij studerend lezen oefent het kind allerlei vaardigheden die helpen om de inhoud van de tekst te onthouden, zoals herlezen, de tekst schematisch weergeven, belangrijke woorden onderstrepen en een uittreksel of een samenvatting maken. Dat zijn hartstikke nuttige vaardigheden, want die helpen uw kind volgend jaar als het zelfstandig huiswerk moet leren. Ook maken we gebruik van een agenda om het werk in op te schrijven.

We hebben op maandagochtend gym van 08.30 tot 10.00 uur. Het is de bedoeling dat de kinderen een washandje meenemen en zich na het gymmen even wassen.